Te tentează o croazieră? Iată 10 lucruri importante de știut:
Cu toții am admirat cu siguranță, prin fotografii sau imagini, sau prin marile porturi ale lumii, profilurile uriașelor nave de croazieră, unele dintre ele cu adevărat impresionante prin dimensiunile lor.
Pentru cei care n-au experimentat încă o astfel de croazieră pe o navă și care sunt tentați de o astfel de vacanță, o să enumăr mai jos câteva sfaturi utile, ponturi, sau lucruri care sunt bine de știut sau de evitat. NU sunt tradiționalele sfaturi pe care le primiți de la agențiile de turism, ci sunt pur și simplu îndrumările mele pe care le împărtășesc, din proprie experiență.
- COMPANIA. Așadar, în primul rând este importantă alegerea companiei de croazieră. Este bine de știut că cele cu prețurile cele mai accesibile, chiar foarte ieftine, aș zice, sunt Royal Caribbean, Carnival și NCL. Imediat după, o idee mai scumpe, dar nu mult, MSC și Costa Crociere
- ZONA. Contează apoi extrem de mult, evident, și zona pe care o alegi. Sfatul meu: evitați croazierele pe Mediterană sau in general cele europene. La cat de ușor se ajunge acum cu zborurile low cost cam în orice destinație de pe continentul nostru, mi se pare puțin lipsit de farmec, să alegi croaziere care merg prin Amsterdam, sau Barcelona sau Roma etc etc, orașe care oricum sunt la îndemână, de vizitat.
- ANOTIMPUL. În general, croaziera este ideală pe vreme caldă. Dacă afară este frig, pe nava nu te poți bucura de toate facilitățile gen piscine, water slide-uri, surfing etc etc și este păcat să-ți petreci timpul doar în interior. Excepție fiind, evident, croazierele din zona Alaska, unde mai mereu este vreme rece, dar merită din plin.
- DURATA. După mine, croazierele lungi devin prea plictisitoare. Mă refer la cele peste 10 zile. Există și croaziere de 3 zile (Bahamas, Mexic etc), dar după mine, cele ideale sunt cele de 5 zile sau de 7 zile. Peste 7 zile, deja încep să devină și cam scumpe.
- CABINA. Dacă pe durata croazierei, ai multe zile de petrecut AT SEA, deci pe drum, atunci merită o cabină cu balcon, pentru că acolo poti petrece mult timp, iar senzația unei priveliști cu ocean în jurul tau cât vezi cu ochii, pe un șezlong, în spațiul tău liniștit și intim, nu are preț. Dacă, în schimb, în fiecare zi ai câte o oprire în alt port, atunci optează pentru o cabină interioară, practic nu merită să dai bani pe una cu balcon, pentru că doar noaptea ești pe vas, iar ziua cobori prin diversele insule / destinații.
- PREȚUL. Cele mai accesibile croaziere pleacă din Miami. Cele de 3-4 zile, către Bahamas, Mexic etc pot costa și 189 de dolari, sau 230 $. Cele de 5 zile, majoritatea prin insule din Caraibe, costă pe la 300-400 dolari, dar poți găsi și croaziere de o săptămână cu 400 sau 500 de dolari. Care să îți ofere ocazia sa vezi Turks and Caicos, Grand Cayman, Jamaica, Honduras, Bahamas, Mexic, etc etc. Ceva mai scumpe sunt croazierele în zonele unicat, gen Hawaii sau Alaska. Iar dacă ne mutăm pe alt continent, foarte interesante sunt cele care pleacă din Sydney, spre Polinezia Franceză și Noua Caledonie, sau cele din Asia, zona Singapore, Malaezia, Thailanda etc.
- CE E INCLUS. De regulă veți găsi scris în contract tot ce aveți inclus în preț, dar o să fac și eu repede un rezumat: cazarea, mesele (3 mese pe zi la restaurantele de pe vas), dar în restul timpului aveți la dispoziție deschise non stop tot felul de pizzerii, salad bar uri, etc, practic este vorba despre un fel de all inclusive. Nu se plătesc în plus decât băuturile alcoolice și restaurantele premium, gen steak house, sushi, etc.
- PONT: pentru că băuturile alcoolice sunt extrem de scumpe pe navă, este bine de știut că ai voie să iei cu tine, la începutul croazierei, în bagaj, doua sticle de vin sau de șampanie / per cabină.
- TAXELE / BACȘIȘUL În general, la toate prețurile de pe navă, inclusiv la cel al croazierei, se adaugă taxe și bacșișuri (de ex 15% la orice băutură). În plus, iar chestia asta pe mine mă deranjează și nu sunt de acord cu politica lor, a companiilor, la nota finală, se adugă AUTOMAT bacșișuri în valoare de 27 de dolari pe zi, care ți se adaugă la contul final și ți se iau de pe cardul lăsat garanție. Eu unul consider că bacșișul pentru ospătar sau cameristă nu trebuie să fie obligatoriu și nici impus, ca valoare. Dai cui vrei, cât vrei tu, direct, cui îți face plăcere. Nu să ți se taxeze automat 27 de dolari zilnic pt asta. Și cum și companiile realizează că nu pot impune așa ceva, în contract scrie că la final, în ultima zi, ai dreptul să ceri înapoi banii reținuți zilnic, sau să ajustezi singur suma după cum crezi de cuviință. Concret, la finalul unei croaziere de 7 zile, îți ceri înapoi cei 27 $ x 7 zile și, dacă ai plăcere, oferi tu cât vrei, cui vrei. Simplu.
- EXCURSIILE. Aici mă refer la programul de excursii pe care compania de croazieră le oferă zilnic în porturile de debarcare. În general, chiar dacă sună foarte tentant, acestea sunt cu muuult, muuult mai scumpe decât variante identice pe care le poți găsi local, sau chiar de unul singur. Un exemplu: o excursie pe o plajă pustie din Turks and Caicos, cu o vizionare de țestoase, un prânz inclus si o bere sau un pahar de vin, era oferită la 69 dolari de persoană. Adică 140 de dolari , plus taxe, pt un cuplu. Ei bine, eu am coborât de pe vapor, am luat un taxi cu 15 dolari, am ajuns în același loc, acolo am mâncat și am băut o bere cu 15 dolari, astfel că, per total, aceeași experiență a costat 70 dolari, la jumătate de preț față de oferta de pe vas. Ideea este să te interesezi înainte și să cauți pe internet variantele similare, și vei vedea că nu ai nevoie de excursiile organizate oferite de croazieră la preț mai mult decât dublu decât în cazuri f rare, gen în locuri cu securitate redusă, unde chiar este foarte periculos să te aventurezi singur.
Cam asta a fost. Probabil că aș mai avea multe idei sau sfaturi, dar am zis să mă limitez la zece, vă las mai jos câteva imagini și vă rămân mereu la dispoziție cu o părere, promițând să revin în curând cu alte povești.